Waarom is de rente op een lening véél hoger dan de rente die je ontvangt op een spaarrekening?

Op spaarrekeningen wordt meestal niet meer dan 0,05% rente betaald. Op betaalrekeningen varieert dat 0,08% (ASN), 0,1% (SNS) en 0,03 (KNAB). De rente op leningen variëren momenteel van 4 tot 6%. Waarom is dit verschil zo enorm groot?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
4.8K
erotisi
4 jaar geleden
Misschien wel omdat de rente die banken stallen bij de ECB negatief is, en dat moet gecompenseerd worden? Maar misschien is een verschil van 4 a 5 procent tussen betalen en krijgen wel heel normaal , ze moeten immers toch geld verdienen.....
Utrecht
4 jaar geleden
Dit grote verschil tussen spaarrente en kredietrente (hypotheek) is er altijd al geweest. Dit is een van de manieren waarop banken hun geld verdienen.
SentWierda
4 jaar geleden
Was het maar waar dat de rente op leningen altijd 4 tot 4% is. De rente op leningen is op dit moment in veel gevallen 14 procent.

Antwoorden (2)

Omdat een bank ook geld moet verdienen. Aantrekken van geld en het tegen een hogere vergoeding uitlenen, is de "handel" van een bank, het verdienmodel. Daar wordt het personeel van betaald, de gebouwen, de IT, enz. enz. En de bonussen.

Bij de slager betaal je (toegerekend naar gewicht) ook veel meer voor het vlees dan de aankoopprijs van een geslachte koe...
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maar nu staat die geslachte koe al bij de bank die exact hetzelfde is als wanneer je een stukje koe vraagt van de bank, dus de inkoopprijs kun je wegstrepen tegen elkaar, ik begrijp dat er verdienmodel in zit, maar het verschil in rente was nog nooit zo groot... De kernvraag zou eigenlijk moeten zijn: Waarom krijg ik maar 0,05% rente op mijn spaargeld?
De rente voor sparen is laag, omdat de bank jouw geld eigenlijk niet nodig heeft. De ECB pompt sinds 2015 miljarden euro’s per maand in de economie door staatsobligaties (in bezit van de banken) op te kopen. Een ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat de banken daardoor veel minder afhankelijk zijn van jouw spaargeld. Er komt toch wel genoeg geld binnen om leningen te kunnen verstrekken. Dus kunnen ze de rente van jouw spaarrekening laag houden.

Hoe hoog de rente is die een kredietverstrekker hanteert is afhankelijk van meerdere factoren.
• kosten voor het inkopen van geld
• strengere eisen van toezichthouder AFM, die gepaard gaan met meer werk
• de risico opslag
• de opslag ten behoeve van winstmarge
• de opslag voor overige kosten, zoals marketing- en administratiekosten
• hoogte van de lening
De onkosten voor een lening zijn zo groot, dat tot voor kort zelfs verliezen werden geleden door verschillende kredietverstrekkers, puur om de concurrentie op de rente aan te gaan.
Tegenwoordig wordt er weer iets verdiend aan de kredietverlening.